Helsingin Tuomiokirkko sumun peittämänä yöllä pimeässä
Helsingin Tuomiokirkko sumussa. ISO 100, f/8, 6s suljinaika, 18mm kroppikennolla.

Kuvan takana: Sumun peittämä Helsinki

Julkaistu: Jere Huttunen

Helsinki sai aavemaisen ulkoasun, kun tiheä sumu peitti koko kaupungin kosteana yönä 7.3.2020. Tämä Kuvan takana -jakso on kuvakollaasi tästä mystisestä yöstä.

Aavemainen Helsinki

Kello oli noin yksi yöllä. Olin juuri lähdössä nukkumaan, kun huomasin ikkunastani sumun. Hetken mielijohteessa päätin hylätä suunnitelmani lämpimästä sängystä, vaan otinkin kamerarepun selkääni ja pyörän alleni, suunnaten kohti Helsingin keskustaa.

Kuvan valovanat tulivat siitä, kun auto meni kameran edestä pitkän valotuksen aikana. ISO 100, f/8, 5s suljinaika, 28mm kroppikennolla.

Koko keskusta oli sumun peitossa, eikä kaduilla ollut ketään muutamia autoja lukuun ottamatta. Tyhjässä keskustassa liikkuminen oli rentouttavaa, mutta pidin samalla kiirettä, sillä en voinut tietää, milloin sumu loppuu.

Otin kaikki tämän artikkelin kuvista Canon 200D -kameralla, 18-55mm -kittiobjektiivilla ja kevyellä kolmijalalla.
Taidemuseo Amos Rex. Jos ottaisin tämän kuvan uudelleen, vaihtaisin kuvauskohtaa hieman, jotta katuvalot eivät menisi tekstien päälle. ISO 100, f/20, 8s suljinaika, 30mm kroppikennolla.

Käytin yllä olevaan Amos Rex -kuvaan f/20 -aukkoa pidemmän suljinajan saamiseksi, sillä yritin saada siihenkin kuvaan autojen valojen jälkiä pitkällä valotuksella. Ainoa ongelma oli se, että koko tie oli täysin autio, enkä halunnut jäädä odottelemaan liian pitkäksi aikaa autojen saapumista.

Keskuskirjasto Oodi. ISO 100, f/9, 20s suljinaika, 18mm kroppikennolla.

Keskuskirjasto Oodi oli ulkoasultaan kuin avaruusalus kattovalaistuksen tuodessa esiin ympäröivää sumua.

Maailmanpyörä SkyWheel sumussa. ISO 100, f/13, 30s suljinaika, 20mm kroppikennolla.

Käytin kuvaan maailmanpyörästä erittäin pitkää 30 sekunnin suljinaikaa siksi, koska halusin veden olevan aavemaisen tasainen. Lyhyemmällä suljinajalla veden aallot näkyisivät kuvassa selkeästi, mutta pitkä suljinaika tasasi ne niin, että niitä ei edes näy.

Majakkalaiva Relandersgrund. ISO 100, f/9, 10s suljinaika, 18mm kroppikennolla.
Hakaniemen silta. ISO 100, f/9, 8s suljinaika, 18mm kroppikennolla.

Käytin kaikkiin tämän artikkelin kuviin pientä kameran aukkoa – suurin käyttämäni aukko oli f/9, joka on myös jo erittäin pieni. Miksi tein näin? En edes itse tiedä. Joko halusin kuvaushetkellä kaiken kuvassa olevan täysin tarkka, tai sitten se oli seurausta keskellä yötä kuvaamisesta – aivot olivat jo nukkumassa.

Jokainen kuva oli ISO 100, sillä se on tuo kroppikamerallani selkeästi parhaita tuloksia, sekä sillä voin kuvankäsittelyssä nostaa kuvien pimeimpiä kohtia kirkkaammiksi pelkäämättä ilmestyviä rakeita. Pidemmän suljinajan käyttäminen mahdollisti pienen ISO:n, sillä kolmijalkaa käyttäessäni pystyin valita minkä tahansa suljinajan. Mieluummin pidempi suljinaika, kuin korkeampi ISO-luku – ainakin tällä kuvauskeikalla.

Pääsin kotiin noin kello 3-4 aikaan yöllä. Koko yö oli kuin täysi unelma – onnistuin nappaamaan kuvia, joista olin unelmoinut jo pidemmän aikaa. Seuraavana aamuna kävinkin heti kuvia innokkaasti läpi!

Jaa